Regresso ao Futuro: os mares da China meridional e oriental como prenúncio de uma nova ordem (a Pax Sinica) | Back to the Future: South and East China's seas as heralding a new order (the Pax Sinica)

Paulo Duarte
Investigador-convidado na National Chengchi University, Taiwan e investigador no Instituto do Oriente, Rua Almerindo Lessa, 1300-663 Lisboa, Este endereço de email está protegido contra piratas. Necessita ativar o JavaScript para o visualizar. .

Abstract:
This study is not intended to describe the interests of the various stakeholders who claim their part of southern and eastern China’s waters. Other have already done this. Instead, through a hermeneutic analysis, we start from a literature review, to contribute to what seems to be the added value of this study: prospection. Based on the assumption that revisionism will be China’s ‘new normal’, we argue that the litigation in southern and eastern China’s seas may, after all, be mere fait divers or forebodings of what is to come: a sino-centric order, in which the United States (in relative decline) will eventually, as predicted by Kennedy, decline at an uncertain moment yet. Everything indicates that the
new hegemon is China. That said, we open the following rhetorical question: Would it not be time for the international community to start considering how will China fit (or how the international community fits to China) within a planet of scarce resources?

Keywords: China, Sea of southern and eastern China, U.S;,Revisionism vs Status Quo.

Resumo:
Este artigo não visa descrever os interesses dos vários atores que reivindicam a sua parte das águas da China meridional e oriental. Outros já o fizeram. Ao contrário, munidos de uma análise hermenêutica, partimos de uma revisão de literatura para contribuirmos para aquilo que nos parece ser a mais-valia deste artigo: a prospeção. Tendo por base o postulado de que o revisionismo será o ‘novo normal’ da China, defendemos que as disputas nos mares da China meridional e oriental poderão, afinal, ser meros fait divers ou prenúncios do que se seguirá: uma ordem sinocêntrica, em que os Estados Unidos (em declínio relativo) acabarão, como previa Kennedy por declinar um dia em termos absolutos. Tudo indica que o novo hégemon seja a China. Dito isto, deixamos a seguinte pergunta retórica: Não será tempo de a Comunidade Internacional pensar como vai acomodar a China (ou se acomodar a ela) num planeta cujos recursos escasseiam?

Palavras-chave: China, Mar da China meridional e oriental, Estados Unidos, Revisionismo vs Status quo.

Revista de Imprensa Asiática Principais Notícias

• sexta, 23 fevereiro 2018 Palestina - EUA - ONU

Speaking to the Council after almost nine years, Abbas said Palestine will push for full membership in the UN, where it now has only observer status, and that would be a condition for a peace settlement.

• sexta, 23 fevereiro 2018 ONU - Camboja

The Senate yesterday passed controversial amendments to the Constitution and Penal Code despite an appeal from the United Nations to reconsider their impact on free speech and political participation.

• sexta, 23 fevereiro 2018 China - Myanmar

The Belt and Road Initiative puts Myanmar’s natural capital and the lives and livelihoods of 24 million people - half of the country’s population - at risk, according to a report from World Wide Fund for Nature in Myanmar.