De Pedro I a Vladimir Putin: Visão sinóptica da evolução do debate sobre a identidade nacional russa | From Peter I to Vladimir Putin: Synoptic vision of the evolution of the debate about russian national identity

Tiago Ferreira Lopes
Investigador no Instituto do Oriente e Professor Auxiliar e Coordenador de Licenciatura
no Departamento de Ciências Sociais e Estudos Gerais, Institute of Business
Administration, Carachi, Paquistão. Institute of Business Administration, Main
Campus, University Road, Aman CED, Room 206 Karachi, Pakistan, 75270, Este endereço de email está protegido contra piratas. Necessita ativar o JavaScript para o visualizar. .

Abstract:
“In less than 200 years [1353-1533] the russkye went from heirs of a principality to overlords of an ever expanding Empire” (Lopes, 2015, p. 143). The goal of this article is to map out the historical-conceptual debates surrounding russkye’s national identity instead of reaching a symbolical-cultural understanding of this concept. This article intends to map out the evolution of the debates surrounding Russia’s National Identity. In the first part we will look to the different understandings of national project emerging during the Empirical phase (1721-1917). The second part will explore the idea of a common a-national space and the building up of ethnonational projects by the Soviets (1917-1991). The third part of the article will look into Russia’s National identity between the collapse of the Soviet Union and the end of the catastroika period (1991-1999). The final part of the article will look into Vladimir Putin’s overwhelming influence on the debate regarding Russia’s national identity (1999 - ongoing) and how it has operated a revanchist transformation that recovers Uvarov’s Official Nationality blended with the Eurasian Messianism of the Soviet Union.

Keywords: National Identity, Nation, Russia, Slavophilism, Eurasianism.

Resumo:
“Em menos de 200 anos [1353-1533] os russkye passaram de herdeiros de um principado a senhores de um império em permanente expansão” (Lopes, 2015, p. 143). O objectivo do presente artigo é mais o de fazer o mapeamento histórico-conceptual dos debates sobre a identidade nacional russkye do que o de alcançar uma compreensão simbólico-cultural do mesmo conceito. Na primeira parte iremos olhar para os diferentes entendimentos sobre o projecto nacional que emerge no período Imperial (1721‑1917). Na segunda parte iremos explorar a ideia de um espaço comum a-nacional e a construção de projectos etnonacionais pelos Soviéticos (1917‑1991). Na terceira parte iremos olhar para a Identidade Nacional Russa no espaço que medeia entre o colapso da União Soviética e o fim da catastroika (1991‑1999). Na última parte olharemos para a influência crucial de Vladimir Putin no debate sobre a Identidade Nacional Russa (1999 - em curso) e no modo como tem operado uma transformação revanchista que recupera a Nacionalidade Oficial de Uvarov, fundida com o messianismo eurasiático da União Soviética.

Palavras-chave: Identidade Nacional, Nação, Rússia, Eslavofilismo, Eurasianismo.

Revista de Imprensa Asiática Principais Notícias

• quinta, 14 junho 2018 EUA - Coreia do Norte

US President Donald Trump and North Korean leader Kim Jong-un on Tuesday agreed on denuclearization and providing North Korea with a security guarantee.

• quinta, 14 junho 2018 ONU - Índia - Paquistão

The United Nations (UN) human rights chief on Thursday called for a major investigation into abuses in Kashmir, as his office released its first-ever report on alleged rights violations committed by both India and Pakistan in the disputed territory.

• quinta, 14 junho 2018 Qatar - Emirados Árabes Unidos

The Government of Qatar took the United Arab Emirates (UAE) to the International Court of Justice (ICJ) on Monday over the continuing human rights violations arising from the UAE's discrimination against Qatar and Qatari citizens.