De Pedro I a Vladimir Putin: Visão sinóptica da evolução do debate sobre a identidade nacional russa | From Peter I to Vladimir Putin: Synoptic vision of the evolution of the debate about russian national identity

Tiago Ferreira Lopes
Investigador no Instituto do Oriente e Professor Auxiliar e Coordenador de Licenciatura
no Departamento de Ciências Sociais e Estudos Gerais, Institute of Business
Administration, Carachi, Paquistão. Institute of Business Administration, Main
Campus, University Road, Aman CED, Room 206 Karachi, Pakistan, 75270, Este endereço de email está protegido contra piratas. Necessita ativar o JavaScript para o visualizar. .

Abstract:
“In less than 200 years [1353-1533] the russkye went from heirs of a principality to overlords of an ever expanding Empire” (Lopes, 2015, p. 143). The goal of this article is to map out the historical-conceptual debates surrounding russkye’s national identity instead of reaching a symbolical-cultural understanding of this concept. This article intends to map out the evolution of the debates surrounding Russia’s National Identity. In the first part we will look to the different understandings of national project emerging during the Empirical phase (1721-1917). The second part will explore the idea of a common a-national space and the building up of ethnonational projects by the Soviets (1917-1991). The third part of the article will look into Russia’s National identity between the collapse of the Soviet Union and the end of the catastroika period (1991-1999). The final part of the article will look into Vladimir Putin’s overwhelming influence on the debate regarding Russia’s national identity (1999 - ongoing) and how it has operated a revanchist transformation that recovers Uvarov’s Official Nationality blended with the Eurasian Messianism of the Soviet Union.

Keywords: National Identity, Nation, Russia, Slavophilism, Eurasianism.

Resumo:
“Em menos de 200 anos [1353-1533] os russkye passaram de herdeiros de um principado a senhores de um império em permanente expansão” (Lopes, 2015, p. 143). O objectivo do presente artigo é mais o de fazer o mapeamento histórico-conceptual dos debates sobre a identidade nacional russkye do que o de alcançar uma compreensão simbólico-cultural do mesmo conceito. Na primeira parte iremos olhar para os diferentes entendimentos sobre o projecto nacional que emerge no período Imperial (1721‑1917). Na segunda parte iremos explorar a ideia de um espaço comum a-nacional e a construção de projectos etnonacionais pelos Soviéticos (1917‑1991). Na terceira parte iremos olhar para a Identidade Nacional Russa no espaço que medeia entre o colapso da União Soviética e o fim da catastroika (1991‑1999). Na última parte olharemos para a influência crucial de Vladimir Putin no debate sobre a Identidade Nacional Russa (1999 - em curso) e no modo como tem operado uma transformação revanchista que recupera a Nacionalidade Oficial de Uvarov, fundida com o messianismo eurasiático da União Soviética.

Palavras-chave: Identidade Nacional, Nação, Rússia, Eslavofilismo, Eurasianismo.

Revista de Imprensa Asiática Principais Notícias

• sexta, 23 fevereiro 2018 Palestina - EUA - ONU

Speaking to the Council after almost nine years, Abbas said Palestine will push for full membership in the UN, where it now has only observer status, and that would be a condition for a peace settlement.

• sexta, 23 fevereiro 2018 ONU - Camboja

The Senate yesterday passed controversial amendments to the Constitution and Penal Code despite an appeal from the United Nations to reconsider their impact on free speech and political participation.

• sexta, 23 fevereiro 2018 China - Myanmar

The Belt and Road Initiative puts Myanmar’s natural capital and the lives and livelihoods of 24 million people - half of the country’s population - at risk, according to a report from World Wide Fund for Nature in Myanmar.